Garantie en info accu’s

De garantie op accu’s geldt uitsluitend voor fabrieksfouten, zoals een defecte accucel of een gebrekkige weerstand. Fabrieksfouten komen vrijwel altijd binnen 6 maanden naar boven, waarvan 90% al binnen een paar weken.

Een accu is een relatief simpel apparaat. De stelregel is: als een accu eenmaal werkt dan blijft deze ook goed werken, mits je hem goed verzorgt. Net zoals een kamerplant goed gedijt bij voldoende water, wilt een accu voldoende stroom krijgen. Teveel of te weinig zal resulteren in een overleden kamerplant of een overleden accu.

Heb je problemen met de accu, nadat deze goed heeft gewerkt, dan kan je dit vaak zelf eenvoudig oplossen. In de meeste gevallen is de accu ‘gewoon’ leeg. Opladen met een goede acculader geeft dan uitkomst, mits de accu niet te lang en te diep ontladen is geweest. Dit laden kan, afhankelijk van het type accu en lader, vele uren of zelfs dagen duren. In de meeste gevallen werkt de accu weer perfect nadat hij ‘doorgeladen’ is met een goede acculader. De accu opladen door rond te rijden is in dit stadium geen optie meer. Een defecte dynamo of oplaadsysteem van de auto kan ook de oorzaak zijn van een defecte accu. Ben je er niet zeker van of jouw oplaadsysteem correct werkt, laat dit dan eerst controleren. Het zou zonde zijn als een nieuwe accu hierdoor weer binnen korte tijd defect raakt.

Een ontstaan defect door een gebruikersfout of gevolgschade hieruit valt helaas buiten de garantie. Niet alleen bij ons maar bij elke leverancier en bij elk merk.

Mocht jouw voertuig niet meer starten door een haperende accu, dan willen we de accu graag voor je testen. Deze test is uiteraard gratis.

Om teleurstellingen te voorkomen proberen wij onze klanten zo goed mogelijk voor te lichten over onze garantievoorwaarden.

Meer info over een lege accu

Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van ‘slijtage’ en defecten. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Waarbij de meeste accu’s het 4 tot 6 jaar volhouden.

Een accu slijt sneller of raakt defect door onder andere:

– Te diepe ontlading
Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Indien je je hier niet aan houdt, gaat de kwallteit sterk achteruit en ligt een defect op de loer.

De oorzaak van te diepe ontlading is bijvoorbeeld het te lang laten branden van je lichten of lekspanning in het elektrisch circuit.
Is je accu binnen 2 jaar na aankoop defect, dan is het raadzaam deze te laten controleren op lekspanning.
Doe je dit niet, dan riskeer je binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu (dit valt uiteraard niet binnen de garantienormen).

De oorzaak kan ook zijn dat je vrijwel alleen korte afstanden rijdt (de zogenaamde boodschappenauto).
Het starten van een voertuig kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden.
Wanneer je slechts eens in de zoveel tijd een klein stukje rijdt, krijgt de accu niet genoeg tijd om bij te laden.
Het is in zulke gevallen voor de levensduur belangrijk dat je de accu regelmatig bijlaadt met een goede acculader.

– Lange inactiviteit
Gebruik je de accu niet, dan loopt deze langzaam leeg en neemt de capaciteit af.
Elke accu boet na verloop van tijd aan capaciteit in. De ernst en snelheid hiervan hang van het accutype af.
Uiteindelijk raakt de accu te diep ontladen.

Bij motorfietsen en oldtimer schuilt het euvel vaak in de zogenoemde winterstop: het koude najaar waarin maar weinig motorrijders en klassiekers de weg op gaan.
Gedurende enkele maanden is de auto of motorfiets inactief en raakt de accu langzaamaan leeg.
Het is dan van belang dat je gebruikmaakt van een goede acculader / accudruppellader.

– Een te hoge of te lage laadspanning
Elke accu moet regelmatig goed opgeladen worden. Hiermee verleng je de levensduur van de accu aanzienlijk.

Gebruik je een te hoge laadspanning (overlading), dan kan er uiterst explosief knalgas vrijkomen.

Voorkom dit door een laadspanning tussen de 13,6 en 14,8 Volt te hanteren.

Is de accu enkele jaren na aankoop reeds defect? Laat dan de spanningsregelaar en dynamo van je voertuig grondig controleren.
zo voorkom je dat je binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu hebt.

– Zeer lage of hoge temperatuur
De temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu.
Is de temperatuur tien graden hoger dan wordt aanbevolen, dan kan dit de levensduur tot wel enkele jaren verkorten.

Een hogere temperatuur heeft ironisch genoeg wel een positief effect op de capaciteit en dus de prestatie van de accu
Een lage temperatuur is daarentegen juist niet bevorderlijk voor de accu: denk maar aan startproblemen tijdens de wintermaanden.
De minimum en maximum temperatuur voor het functioneren van een accu zijn -18 °C en 50 °C.

Heb je vragen dan staan we uiteraard graag voor je klaar! Neem contact met ons op en we komen er samen uit!